søndag 6. januar 2013

Setesdalkofte


Jeg er glad i gode og tradisjonelle norske strikkemønstre, og har lenge ønsket meg en kofte. I vår fikk jeg ånden over meg og la opp til en setesdalkofte i sisugarn.


Bolen ble ferdigstrikket ganske raskt, men ermene og monteringen måtte jeg ha mange pauser fra. Skal si det var godt da siste knapp var isydd og koften ble klar til bruk!


Jeg liker å gjøre en liten vri på det jeg lager, og denne gangen valgte jeg å bruke litt andre farger. Koften er strikket i koksgrå og gammelrosa på pinne 2,5 og 3. Mønsteret finner du i klassiker-heftet til Sandnes garn.
Om du studerer bakgrunnen på bildene, så ser du kanskje at fargen på himmelen matcher rosafargen i koften. Snakk om god timing! :)



Koften har blitt mye brukt i den kaldeste vintertiden. Sier meg godt fornøyd med denne :)

22 kommentarer:

  1. Jeg strikket min setesdalsgenser på 80-tallet og jeg bruker den enda.
    Du vil nok ha glede av kofta di i mange år fremover, dette er et plagg som aldri går av moten. Fine farger du har brukt også. Passer helt perfekt på en pen og blid dame. :o)

    SvarSlett
  2. Nydelig, kjempefint fargevalg det likte jeg :)
    Dette er et av mine favoritt mønster!

    SvarSlett
  3. Så flott! Beundrer deg for å ha strikket den i sisu, det er et tynt garn.... tror ikke jeg hadde orket det ;)

    SvarSlett
  4. Forresten, nydelig kofte! Sisu er et garn jeg ikke behersker særlig godt, så dette tar jeg av meg hatten for

    SvarSlett
  5. Jeg fant deg hos din mor, og har kost meg gjennom mange av dine innlegg; du lager mye flott!!

    SvarSlett
  6. Du er jammen flink som strikkar deg kofte. Og fargevalet syns eg var flott. Og tinnknappar er så flott i slike kofter. Ynskjer deg eit kreativt år :)

    SvarSlett
  7. Kjempefin kofte! Jeg likte også fargevalget ditt veldig godt!☺

    SvarSlett
  8. Nyyydelig kofte! Mønsteret blir så fint i sisu. Har strikket fana i sisu. Love it! :-)

    SvarSlett
  9. Hei, hei
    For ei flinke ung dame. Eg fann bloggen din via di mor :) Det er eg jammen glad for. No har eg kika meg rundt og her var masse, masse fint. Og koffta di var rålekker i dei fargane du har valgt. Kjempeflott!!!!

    SvarSlett
  10. Så lekker den blei Birgitte! Artig at du valgte utradisjonelle farger på et tradisjonelt mønster:) Du skal få mitt lure tips.. strikk ei av armane før du strikkar bolen, så blir den neste ferdig litt raskare hihi

    SvarSlett
  11. Kofte på pinne 2,5 og 3! Gratulere med fullført!!! Da er det fantastisk gøy å bruke:) Flott kofte!!

    SvarSlett
  12. Nydelig kofte og fargevalg! Du er kjempeflink, det må jeg si!! Flott bilde av deg og hunden! Ha en fin kveld! :-)

    SvarSlett
  13. Så fin kofte du har laget, utrolig tålmodig du er som strikker så stort plagg på tynne pinner:-) Hyggelig å se på flere av de andre innleggene dine også - du lager virkelig mye fint!
    Takk for koselig hilsen inne hos meg:-)

    SvarSlett
  14. Et vakkert stykke arbeid og koselige bilder :) Godt nytt og kreativt år til deg :)

    SvarSlett
  15. Hei Birgitte! Takker så mye for fine ord fra deg! Kofta kan du være stolt av. Synes det var kjekt at du valgte andre farger enn det helt tradisjonelle :)

    SvarSlett
  16. Så nydelig!! Er det ikke fantastisk å bli ferdig med etts likt prosjekt? Ikke at jeg ville blitt det, men kan bare foretille meg det (da jeg blir superfornøyd etter en minigenser på pinne nr 5...hihi)

    Kjempefine bilder, du kledde den godt! Denne blir du å bruke mye :) Nydelig ♥
    Klem

    SvarSlett
  17. Kjempeflott kofte! Kjekt med litt andre fargekombinasjonar:)
    Du må prøve deg på nålaputa! Det er ikkje vanskeleg, men det krever litt nøyaktighet.

    SvarSlett
  18. Hei høpp!

    Så flink du er med strikke pinnene,nydelig kofte:)

    Nyt ny og kreativ uke!!

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  19. Flott kofte, den så skikkelig deilig ut. Sisu er visst supert til kofter, har aldri prøvd, men det frister veldig.

    SvarSlett
  20. For et flott plagg! Denne kofta varer minst 20 år, for den går jo aldri av moten. Beundrer deg for garn-og pinnevalget ditt! Tror ikke jeg hadde strikka kofte på så tynne pinner, men det blir jo godt å bruke da. Bær den med stolthet! Liker fargevalget ditt kjempegodt!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  21. Du og du så fin den ble Birgitte!! Kjempefine farger og form.

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer!
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Så skriver du inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser.