torsdag 5. november 2015

Sokker og tøfler / Socks and slippers


Jeg henger litt etter med bloggingen. Har mange prosjekter å vise frem som jeg har holdt på med siden sommeren. Dette sokkeparet er et av dem.


Strikket i pt5 fra Rauma garn på p 2,5 og 3. Mønsteret, Rough`n strong socks, som er av Bitta Mikkelborg, kjøpte jeg for lenge sidene. Jeg falt for den fine strukturstrikkingen og den røffe fletten på siden. Et design som passer til både herre og dame.


Jeg bare strikket i vei på dette paret, for dette var kjekk strikking, med mye som skjer og litt å følge med på. Jeg strikket de i herrestørrelse. Når sokkene er ferdigstrikket viser det seg at kanten opp er altfor stram, og det er vanskelig å dra de på seg. Og det er ikke noe kjekt med ullsokker, som skal være behagelige for å varme mest mulig.
Jeg liker ikke å gi bort gaver jeg ikke er fornøyd med selv, så disse sokkene har havnet i gjestesokkeskuffen min... Jeg får finne på en ny julegave.. Det er fortsatt litt tid igjen ;)


Disse tøflene har blitt til den siste uken. Etter å ha besøkt bloggen Lisas verden, ble jeg inspirert til å bruke mitt eneste nøste med Drops Andes. Hun hadde strikket så fine tøfler, så de ville jeg også prøve. Mønsteret er Cozy spring av Drops. I frykt for å gå tom for garn, strikket jeg etter den minste størrelsen (35/37). På bildet over kan de se ut som barnetøfler, men de er altså på mine føtter i størrelse 36 :) Med sine 84 gram fikk jeg faktisk garn til overs (1 nøste = 100 gram).


Dette var et kjekt prosjekt, der en tøffel ble strikket på en kveld. Under foten er det rillestrikk. I stedet for å felle av for så å sy sammen, har jeg vevd sammen maskene. Jeg har kun prøvd dette med glattstrikk tidligere, men ved å følge instruksjonene på sammenveving ved rillestrikk hos Pickles, fikk jeg testet dette også. Dette ga en usynlig overgang.
Da Andes ikke er forsterket på noen måte, vet jeg ikke hvor lenge disse tøflene vil vare, men med en blanding av ull og alpakka vil de holde meg varm så lenge de varer :)


Socks after the pattern Rough`n strong socks, has been on my knitting list for a long time. I decided to knit these in men size as a christmas gift. The knitting was so fun with the structure and the cables. But the edge at top is to tight and makes the socks difficult to put on... And I don`t like to give away something I`m not happy with... So these socks has ended up in my guest-socks-drawer, and I have to make something different for the christmas gift.
Over to the slippers. They are knitted in Drops Andes on needle 6 mm after the pattern Cozy Spring. I had one skein of this yarn, and in fear of running out, I knitted the smallest size. The slippers fits my feet size 36.

10 kommentarer:

  1. Å, du er så produktiv! :-) Lurer på hvor man får tak i sånne racerpinner?.
    Synes tøflene dine ble veldig fine og de varmer sikkert godt..
    hilsen Berit

    SvarSlett
  2. Så herlige sokker, de likte jeg godt! Flotte barne tøfler også, de ser så gode ut.
    Ønsker deg en god fredag og helg!

    SvarSlett
  3. Både sokker og tøfler ble fine. Du kan ikke ta opp igjen kanten på sokken slik at du får strikket en mer elastisk kant?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Sylke! Jeg tok opp oppleggskanten på den ene sokken, og felte av med tykkere pinner. Det hjalp lite. Vurderte å ta opp vrangborden, men da hadde retningen på maskene blitt feil i forhold til resten av mønsteret som fortsetter nedover sokken. Det hadde blitt vanskelig for perfeksjonisten i meg ;)

      Slett
    2. Da er det kanskje eneste løsning å strikke et nytt par senere - det var jo så fine :)

      Slett
  4. Så flotte sokker! Nydelig farge du har valg:)
    Tusen takk for link! Hyggelig å kunne inspirere:) Tøflene dine ble fine! Kjekt med sånne raske prosjekter, og ja de er veldig varme;)

    Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
  5. Så kjedelig at de fine sokkene ble for trange i oppleggskanten. Du kjenner sikkert til tipset om å legge opp på et halvt nummer tykkere pinner enn du skal strikke med, men nevner det allikevel. Man er jo så redd for at opplegget skal bli løst og stygt, men jeg synes det funker greit :) Uansett var det pene sokker og nydelig strikket!
    Herlige flettetøfler! De ser veeeeldig myke, varme og gode ut!
    God helg til deg!
    Klem fra Guri

    Herlige flettetøfler

    SvarSlett
  6. Likte godt både sokkene og tøflene :-)

    SvarSlett
  7. God morgen, Birgitte!
    Treger på de fine sokkene dine som ble stramme i kanten. Jeg øver meg på å være fornøyd selv om jeg ikke er det, og det er ikke lett. Men flott mønster, da. Stassokker etter min mening.
    Herlige tøfler! Merkelig at de ser ut som barnetøfler. Så dem på en annen blogg også og tenkte det samme.
    Her er det travle dager selv for en pensjonist. Jeg har begynt på klingebaksten, og mange julegaver er allerede på plass i fryseren. Timene flyr, men jeg har ordna meg med lydbok.
    Nå er jeg på tur til Uvdalsstugu. Vi planlegger julemarked i samarbeid med Husflidslaget.

    Riktig god helg! Her skinner sola, men det var "skodda" fra morgenen.

    Klem

    SvarSlett
  8. Så fine sokker og tøfler i herlige farger. Ser myke og varme ut :)
    Har ikke prøvd meg på sokker enda jeg, kvir meg for hælen.. ;)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer!
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Så skriver du inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser.