tirsdag 29. desember 2015

Søm til jul / Sewn christmas gifts


Det ble også en del sydde julegaver i år. Stoffposer er noe som kan være praktisk for mange, både når man skal ut og reise, eller vil sortere innholdet i vesken, eller bare ha som oppbevaring av et strikketøy. Jeg valgte derfor å sy noen poser til gave.


Jeg har mye forskjellig og fint stoff liggende, og det resulterte i veldig ulike poser.


Også innerstoff må matche ;)


Her ser du en sydd pinnebeskytter! Jeg kom over en tutorial på nettet på denne praktiske ideen, og det måtte testes. Denne brukes på strikketøyet som er på strømpepinner, for at pinnene skal holde seg samlet. Spesielt praktisk om man skal ta med strikketøyet på reise, så slipper man at pinnene hekter seg fast i andre ting i veska, eller at en pinner blir dratt ut av strikkingen.


Den er sydd etter denne tutorialen, fra bloggen The Nome Knitter.
Jeg har brukt samme fremgangsmåte, men har gjort en god del endringer. Jeg har økt lengden for at beskytteren skal fungere for strikkepinner på både 15 og 20 cm. Jeg har økt høyden, slik at den kan brukes på litt tykkere pinner, for de krever mer plass. Jeg har også brukt et lag med vatt, for å få mer hold.
I stedet for trykknapper, har jeg sydd knapphull til lukning. Fine knapper gir en ekstra detalj synes jeg :)


Jeg har blitt kjent med fem snille strikkedamer i år, og de måtte selvfølgelig få hver sin pinnebeskytter til jul :) Jeg valgte å legge ved en forklaring i gaven, for det sier seg ikke helt selv hva disse skal brukes til ;)


I also made some christmas gifts out of fabric :) First you see some fabric bags. I thought they would be a practical gift, because they can be used to so many different things. Different fabrics resulted in so different bags, and they were therfore fun to make. 
I came across a tutorial on a double-pointed needle keeper on the blog The nome knitter. I thought it was such a good and practical idea! When the knitting is with you on a travel, the needles easily can get caugt in other things in the bag and the needles can fall out. With this keeper you have an easy solution on this problem. 
I followed the tutorial, but made some changes to get the result i wanted. I have increased the length so that the keeper can be used to both 15 cm and 20 cm needles. I have increased the height so that it can be used to both thin and thicker needles. I also added a layer with wadding, so that the keeper gets more stabile. I made button holes to use as closure. With nice buttons the keeper gets the extra detail. 
I have gotten to know five nice knitting ladies this year, and they had to get a needle keeper this christmas :)

12 kommentarer:

  1. Saa lurt det der var da. kjempefine. Og posene dine er ogsaa lekre.

    SvarSlett
  2. Så smart!
    Og den engelen du laga til mor di er så vakker :-)

    SvarSlett
  3. Så smart!
    Og den engelen du laga til mor di er så vakker :-)

    SvarSlett
  4. Flotte poser! Og de til strikkepinner var geniale!

    SvarSlett
  5. Genialt med den pinne-beskytteren! Plutselig dukker det opp noe som en kan ha behov for, men ikke visste eksisterte.
    Lekre de posene dine også. Kjekke julegaver begge to.

    Nyt siste rest av jula! Jeg synes den går altfor fort....

    Klem fra Uvdal

    SvarSlett
  6. You have found nice fabrics! The needle keeper is really good idea, I should make one for my mother!

    SvarSlett
  7. Så underbara och praktiska saker du sytt. Ljuvliga att titta på.
    kram Gudrun

    SvarSlett
  8. Vakre vesker og poser for strikkepinne du har sydd. Så veldig nydelige mønstre har stoffene. Jeg elsker :-))) Veldig gode gaver. Hilsen sender Viola. Ha riktig godt
    nyttårsfeiring. Ønsker deg god nytt året 2016.

    SvarSlett
  9. Så masse flott du har sydd, og så kule stoffer! :)

    Takk for hyggelig hilsen i bloggen min :)

    SvarSlett
  10. Du verden så lekkert! En gave for en hver her ja.
    De pinnebeskytterne håper jeg du selger også sånn utover vinteren!
    Godt nytt år.

    SvarSlett
  11. Så lekre😊. Kreativ du, holder på med mye forskjellig. Blir mest strikking med meg😉. Ønsker deg et riktig godt nytt år😊

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer!
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Så skriver du inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser.